De emigratie van informatie: Een belangrijke oorzaak achter de problemen van Polare en Freerecordshop

Informatie emigreert van zijn oorspronkelijke dragers

Een belangrijke oorzaak achter de moeilijkheden van Polare en Freerecordshop

De afgelopen weken en maanden is in het nieuws gekomen dat de boekenzaak Polare (voorheen de Slegte) en Freerecordshop in moeilijkheden zijn geraakt en op het randje van faillissement balanceerden (update: Polare IS al failliet!). Het is natuurlijk te makkelijk om de economische recessie hier de schuld van te geven. Opvallend is dat beide bedrijven producten verkopen die zogenaamde ‘informatiedragers’ zijn; boeken, cd’s, dvd’s, platen en meer van datsoort dingen. Met informatiedragers bedoel ik hier dat bijvoorbeeld in het geval van boeken tekst de informatie is en het boek de drager is van deze informatie, tekst dus ik dit geval. Net zoals in het geval muziek de informatie is, wordt muziek oorspronkelijk gedragen door CD’s, tapes, platen etc. Afgelopen decennia vindt er, door de ontwikkelingen in IT en andere technologieën, zo’n ‘emigratie’ van informatie uit hun oorspronkelijke dragers thuis. Dit wordt fenomeen wordt in het paper van Dhar & Sundararajan (2007) genoemd.

De emigratie van Muziek

Door de komst van de MP3-speler hoefde ik niet meer met zo’n mega grote diskman in mijn zak te lopen, het scheelde me ook heel veel geld voor cd’s branden. Muziek kon direct als informatie uit de PC naar je MP3 -speler gesleept worden, klaar om af te luisteren. Hedendaags, door iTunes, Spotify, Deezer, Soundcloud en soortgelijke services is het de normaalste zaak van de wereld geworden om muziek vanaf je pc direct naar je device te slepen zonder dat er ook maar een drager aan te pas komt. Sterker nog, bij de laatste 3 genoemde services hoef je muziek niet eens meer naar je device te slepen en wordt het rechtstreeks vanuit een externe server gestreamed. We kunnen wel concluderen dat de oorspronkelijke dragers van de informatievorm muziek zijn vervangen door de drager MP3-speler, die ondertussen alweer bijna volledig vervangen is door de smartphone.

De emigratie van Tekst

De normaalste zaak van de wereld: Lezen doe je in een boek. Althans dit wordt nu ook steeds minder door de komst van de e-reader, iPad en Kindle. Het is bijna hetzelfde verhaal als bij muziek; informatie gaat rechtstreeks naar het device en de oorspronkelijke drager komt er steeds minder van de pas. Alhoewel het bij boeken die veel meerwaarde hebben door het feit dat ze een fysiek boek zijn, zoals de Grote Bosatlas, dit minder het geval is, zien we dat het digitaal lezen er bij steeds meer mensen ingebakken zit. Boeken worden in een digitale kiosk gekocht en hele collecties zijn zo mee te nemen. Je kunt niet verwijten dat dit een slechte ontwikkeling is aangezien het veel ruimte scheelt in je koffer als je 10 boeken mee kunt nemen op één e-reader. Of denk bijvoorbeeld eens aan het papier dat gespaard wordt doordat alle boeken die digitaal opgeslagen zijn en niet meer geprint hoeven te worden. Ik hoef zelf bijvoorbeeld niet wakker te liggen van de ontbossing aangezien ik al mijn papers en andere documenten voor colleges op mijn iPad heb staan. Ook in het geval van tekst kunnen we spreken dat het gevoelig is voor het fenomeen dat informatie van zijn oorspronkelijke drager, het boek, emigreert. Echter wel in mindere mate dan muziek.

De late reactie Polare en Freerecordshop

Polare en Freerecordshop waren twee van mijn meest favoriete winkels, echt waar. Ook al doe ik mee aan het downloaden van MP3-s en lezen van tekst op mijn iPad, de nostalgie van een CD of boek blijft ook wel wat waard hoor. Helaas zijn dit twee bedrijven die zich nou het bevinden in industrieën die een informatie emigratie meemaken zoals we dat zojuist besproken hebben. Het is daarom voor bedrijven ook erg belangrijk om vooruit te blijven kijken en de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden. Freerecordshop had bijvoordeeld kunnen anticiperen door mee te gaan met de trend en muziek, films en andere media in een online store te verkopen in formaten dat het direct van een service afgespeeld kan worden. Of in ieder geval op een manier die populair is onder hun doelgroep. Zo ook voor Polare, een hybride model met bijvoorbeeld fysieke boeken die erg waardevol zijn en niet anders verkocht kunnen worden dan fysiek in de winkel verkopen, en nieuwe publicaties online kant en klaar in PDF, EPUB of andere formaten in een store verkopen.

Videoland

Videoland laat wel zien hoe het moet, wetende dat films ook deze emigratie meemaken hebben zij het mogelijk gemaakt om via een store films gewoon op de bank via een store thuis te bekijken. Ja het is waar, we zijn nu eenmaal te lui geworden om de deur uit te gaan en een film te huren. Dit zijn nu eenmaal de ontwikkelingen waar bedrijven rekening mee moeten houden en zij hun aanbod naar moeten aanpassen. Echter veranderd de wens om een film te kijken niet, maar het is wel belangrijk om goed in de gaten te houden via welk middel men het liefst een film wilt bekijken. Met de wens van klanten van Polare en Freerecordshop was ook niet veel veranderd. Echter de middelen waarmee deze wens werd overgebracht, of ‘Artifacts’ hoe ze dat zo mooi in het Engels noemen, hadden niet meer de voorkeur bij deze doelgroep en pasten niet meer echt bij deze tijd. Stel je voor, zou je nog naar Videoland gaan als ze daar de allernieuwste films op videobanden verhuurden?

Bronnen:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: